Yleinen / 5.7.2020
Maitolaiturista, keväästä -20 ja kaikesta
Mikä ihme se on ja miksi sellainen piti tehdä?!?
Aloitetaan helpommasta ja kerrotaan mikä Maitolaituri on. Yksinkertaisuudessaan se on siirrettävä noutopiste, jossa olevia tuotteita voi ostaa meidän verkkokaupastamme Maitolaituri – Digitaalinen maitolaituri
Myynnissä on vaihtuva valikoima tuotteitamme, halutut tuotteet ostoskoriin, maksu ja hetken päästä sähköpostiin saapuu numerokoodi, jolla pääsee sisälle Maitolaituriin. Tuotteet saa poimia sisällä olevasta kylmiöstä itse (muista sulkea kylmiön ovi!), tämän jälkeen nopea selfiesessio kopissa ja kuvat nettiin tunnisteella #maitolaituri 🙂
Se oli siinä, luomumaitoa ja/tai luomumaitotuotteita, suoraan tuottajalta ilman ärsyttäviä ihmiskontakteja 😉
Yksi asia pitää vielä mainita, ovikoodilla pääsee sisään Maitolaiturille ja tavarat otetaan itsenäisesti kylmiöstä. Mikään ei estä asiakasta tyhjentämästä hyllyjä. Me uskomme, että ihmiset haluavat osoittaa olevansa luottamuksen arvoisia, tässä on siihen tilaisuus. Me uskomme teihin ja siihen, että asiakkaamme ottavat vain ne tuotteet, joista ovat maksaneet.
Tällä hetkellä Maitolaituri sijaitsee Rönnvikin Viinitilalla, käy katsomassa!
Sitten se vaikeampi kysymys, miksi sellainen Maitolaituri on pitänyt tehdä?
Me olemme jo pitkään miettineet erilaisia tapoja tuotteidemme saattamiseen kuluttajien saataville ja varsinkin tapoja, jotka erottuvat muista. Ajatus itsenäisestä noutopisteestä on pyörinyt mielessämme muutaman vuoden ajan.
Koronakevät -20 heitti meille melkoisen kierrepallon, pandemian laajentumisen estämiseksi ravintolat ja kahvilat joutuivat pääosin sulkemaan ovensa. Tämä luonnollisesti näkyi heti meilläkin ja sosiaalisen median kautta tästä kulkeutui tieto myös perinteiselle medialle, joka haastatteli meitä asian tiimoilta.
Tuon haastattelun näki moni A-Studion katsoja, myös Bitwise Oy:n toimitusjohtaja Tomi Mikkonen. Parin puhelun ja yhden kahvihetken seurauksena ajatus itsenäisestä noutopisteestä sai lisää lihaa luidensa ympärille. Oikeastaan tuon kahvihetken aikana päätettiin sellainen rakentaa, työnjako sovittiin ja seuraavalla viikolla tulikin jo rautakaupasta toimitus meidän pihallemme. Maitolaiturin synnytys alkoi.
Aivan täysin (eli ei yhtään) kivuton ei ollut tämäkään prosessi. Sitä kuuluisaa “kaikenlaista harmia” tuli vähintäänkin se normaali määrä mitä tuotekehityksessä kuuluukin olla. Oman mausteensa tekemiseen toi varsinkin meidän päädyssämme melkoisen kovat työpaineet. Kevään ja alkukesän ajan kiersimme ahkerasti Reko-tapahtumia, kilometrejä tuli viikkotasolla reilusti toista tuhatta ja aikaahan siihen palaa. Juustolassa tuotanto pyöri pitkää päivää, autoissa rullasi matkamittari.
Tuollaisen kopin rakentaminen ei sinällään ole mitenkään tekemätön paikka, onhan niitä pyramidejakin tehty ja tuomiokirkkoja myös. Noissa projekteissa on kuitenkin aina useampia tekijöitä ja yksin tekemällä pienikin rakennus saa kokoaan suuremmat mittasuhteet. Tunti silloin, toinen tälloin tehden pieni punainen mökki kuitenkin valmistui ja lopulta se saatiin myös renkaiden päälle. Maitolaituri oli tässä vaiheessa ilman älyä, joten seuraava osoite olikin Bitwisen toimitilat. Digitaalisuus astui kuvaan tässä vaiheessa. En ala sen kummemmin kertomaan millainen operaatio on rakentaa itsenäisesti toimiva noutopiste, jonka tuotteet ostetaan verkosta, koska minä en sellaista osaisi tehdä enkä myöskään kertoa siitä.
Yksi tämän projektin hienoimmista asioista onkin ollut seurata miten ammattilaiset toimivat. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, oikeastaan kukaan ei voi osata kaikkea. Minulla menee ohitse valtaosa atk-asioista, jotka ovat itsestään selviä Bitwisen väelle. Yksin tästä ei olisi tullut mitään, suuri kiitos kaikille Bitwisereille, jotka ovat vastanneet tyhmiin(kin) kysymyksiini ja jopa ennakoineet niitä vastaamalla jo valmiiksi.
Varsinaiseen kysymykseen “Miksi tehdä Maitolaituri?” on monta vastausta. Yksi niistä on kokeilunhalu, into tehdä asioita eri tavalla. Koskaan ei tiedä mitä saa, jos ei uskalla kokeilla. Tämä kevät yhdisti kaksi yritystä ja varsinkin ihmiset niiden yritysten sisällä, jotka ovat molemmat valmiita innostumaan ja kokeilemaan. Me innostuimme ja kokeilimme, nyt valmis tuote on Rönnvikin viinitilan pihassa käytössä.
Verkkokauppamme tulee laajenemaan syksyn aikana, uudenlaisia ratkaisuja kuluttajien tavoittamiseen on suunnitteilla. Ostaminen on jo nyt helppoa verkosta ja me pyrimme tarjoamaan myös tuotteiden toimitukseen kuluttajille helpotusta. Seuraa meitä somessa, päivitämme sinne kunhan saamme tätä projektia edistettyä.
Loppusanat.
Kevät ja kesä on ollut melkoisen kovaa rallia kaikin puolin. Olemme sinällään olleet tähän aika tottuneita, sillä viimeinen kymmenen vuotta on ollut samaa. Tälle vuodelle olimme suunnitelleet monenlaista erikoisempaakin, onhan tämä Heikkilän Juustolan 25-juhlavuosi. Nämä suunnitelmat ottivat aikalisää, juhlitaan sitten vaikka ensi vuonna 26 vuotta maidon jatkojalostusta.
Täytyy myös muistaa meidän asiakkaitamme, sekä kuluttajia että ammattilaisia. On ollut ilo huomata, että yhteistyömme on jatkunut ja jatkuu myös näinä erikoisina ja vaikeina aikoina. Kiitos kaikille. Kaikesta.
Tänä kesänä aiomme myös pitää hieman lomaa, elokuun puolivälin tietämillä kevennämme työntekoamme hetkeksi. Yrittäjinä olemme toimineet vuodesta 2010, pitämättömiä lomia on vähintäänkin riittävästi ja olemme päättäneet, että tänä vuonna on sallittua ottaa hengähdystauko.
Kiitos kaikille tänne asti lukeneille, toivottavasti löydätte tienne Maitolaiturille jossain kohtaa. Oikein hyvää, rauhallista ja onnellista kesää kaikille!
<3 Annika ja Pekka